KlumpaDumpa

Landsbygdsprogrammet

Publicerad 2008-12-15 08:21:34 i Allmänt,

I gårdagens ST var det ett repotage om att man kunde söka bidrag för att restaurera gamla häbren och byggnader.
Då detta är något vi ändå tänkt att göra kom detta som en mycket positiv överraskning!
Som alla de som känner mig vet, är jag ju en relativt konservativ och "bevarande" människa.
Saker och ting ska vara som de alltid varit.
Därför är vår lilla gård något utöver det där lilla extra för mig. Både häbret och vår gamla smedja är i stort sett orörda av tidigare ägare och vänta ni bara till våren då jag kan börja utforska på allvar!

Det jag hittills luskat fram om vår gårds historia är att det var bonden Karl Johan Alfred Lindahl som huserade här från början till mitten på 1900-talet. Fruns flicknamn var Selma Eugenia Brundin ( därefter Lindahl ) och tillsammans fick de dottern Eivor. I den bibel från 1888 ute i häbret står namnet Anna Brundin, så förmodligen är det ju en släkting till Selma.
Följande text är hämtad ur en samlingsbok över Sundsvallsgårdar under 40-talet:

"Knävland 2:27, Töva: Areal: Totalt 45 ha, därav 8 åker, 27 skog. Taxeringsvärde 14.800 kronor, därav jord 12.800, skog 2000. Till släkten 1902. Mangårdsbyggnaden av trä, innehållande 1 rum, 1 kök, källare. Ekonomibyggnad för 2 hästar och 7 nötkreatur. - Lantbrukare Alfred och Selma Lindahl. Dotter: Eivor."

Lite senare idag när det ljusnat funderar jag på att bege mig ut på en liten fotorunda och dokumentera mina små fynd.


Tegelsten och fotogenlampa

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2008-12-16 08:26:40

Godmorgon

Intressant vad man kan få veta för spännande om man forskar lite =)

Kul...

Du har fått en utmärkelse i min blogg..

Ses på Fredag ha de toppen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vilda Matilda

Är som Sola i Karlstad och sprider mitt ljus i de mörkaste små vrår. Bor och lever med min fina Micke, Lilla M och de sex små kittensarna Noppemann, Chilla Schoo, Woldemort, Katitzi, Ozzy och Bobby. Vi har även världens finaste hästar Lady Caliza och Fidel Baldomero och har de tre underbaraste bonushästarna Flisan, Camilio och Tammi på gården :) Livet är för övrigt underbart, bland tomtar och troll i mitt alldeles egna Knävland.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela